Ambacht In Beeld Festival plaatst cookies (lees meer) uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren.   
Ambacht in Beeld Opleidingsdagen 16 & 17 oktober 2024
DeFabrique, Utrecht

film | EXTRA SCREENING Carving the Divine & Table # 6

Woensdag 11 maart, 21.00 uur - Woensdag 11 maart
LOCATIE:
LAB111
LENGTE:
2 uur
PRIJS:
€ 11,-
AANVANGSTIJD(EN):
 
Woensdag 11 maart
21:00
KOOP HIER JE TICKETS

Omdat het openingsprogramma geheel is uitverkocht, en de VR-filmmaker Walter Schönenbröcher is verhinderd, organiseren we een extra screening van Carving the Divine & Table #6, inclusief Q&A met de filmmakers.

 

CARVING THE DIVINE

Japan, 2018, 53 minuten

Yujiro Seki

Japans gesproken, Engels ondertiteld

 

The documentary Carving the Divine offers a rare and intimate look into the life and artistic process of modern-day Busshi – practitioners of a 1400 year lineage of woodcarving that’s at the heart of Japanese, Mahayana Buddhism.

The story opens as Master Koun Seki, the former apprentice of the renowned Busshi Kourin Saito, interviews a candidate applying to be his own new apprentice. We soon discover this apprenticeship and the Busshi’s life in general to be far less glamorous and far more austere than we (or the candidate) would have probably imagined.

Once Master Seki makes his selection, we are offered a journey through a guild culture unlike anything existing in The West in this day and age. We witness the growing pains of a novice apprentice, we watch the entire guild working together as one body to create breathtaking works of art, and we see the monkish practice of the renowned Grand Master Saito himself, alone on his quest to “leave nothing but great works behind.”

 

Na de vertoning van de film is er een Q&A met regisseur Yujiro Seki, die speciaal voor het festival naar Amsterdam komt.

 

TABLE # 6

Nederland, 2020, 15 minuten

Daan Simons & Gonzalo Fernandez

 

Als voorfilm vertonen we Table #6, een verstilde film van Daan Simons en Gonzalo Fernandez, waarin het maakproces van een tafel, met Japanse houtverbindingen, centraal staat. Deze film gaat bij Ambacht in Beeld in wereldpremière.

 

“We pogen met deze film de oorsprong en de totstandkoming van een product of een idee voor het voetlicht te brengen. De film toont dat het maakproces net zo belangrijk is als het eindproduct.”

 

We zijn getuige van de transformatie van een stapel planken tot een elegante tafel. De tafel vormt zich onder de handen van de ambachtsman. Handeling na handeling. Er wordt van ruw hout iets gemaakt dat zowel een gebruiksvoorwerp is als een object van schoonheid. Een shot van recht boven de zaagtafel wisselt af met een close-up van de gekerfde lijn in het perenhout waarlangs het zaagblad zich een weg baant. Het stof stuift op en wordt direct weer weggezogen. En de tafel is de hoofdfiguur.

 

Daan Simons maakt tafels en andere objecten, zowel functioneel als beeldend, vervaardigd uit inlands massief hout. Hij construeert ze zodanig dat er geen spijker, schroef of lijm aan te pas komt. Zijn werk is qua stijl, (sobere) vormgeving, inhoud en in relatie met de natuur geïnspireerd op de Japanse traditionele kunst van het hout-verbinden.

Gonzalo Fernandez‘ afstudeerfilm Lazarus werd genomineerd voor een Student Academy Award. Meteen daarna maakte hij de korte film La Isola, de One Night Stand Tom Adelaar en dit jaar de Kort! Colosseum. Tom Adelaar werd in 2019 genomineerd voor twee Gouden Kalveren en een Prix Europa. Colosseum werd vertoond in de Gouden Kalf Competitie en wordt momenteel ingezonden naar internationale festivals.

 

Eind 2020 reist Daan naar Japan voor een scholing bij meesterhoutbewerker Takami Kawai. Hij zal een maand lang les volgen in traditioneel Japans houtbewerken binnen Takami’s ‘Suikoushya International Craft School’. Daan reist vanaf station Amsterdam Centraal met de trein naar Kyoto: langzaam heen en langzaam terug – op dezelfde manier als waarop hij zijn werk benadert: zorgvuldig, bewust, volledig.

Deel dit item met je vrienden via