Ambacht In Beeld Festival plaatst cookies (lees meer) uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren.   
Save the date!
Ambacht in Beeld Festival 21 & 22 september 2024
NDSM Loods, Amsterdam-Noord

expositie | Galerie Beeldend Gesproken en Kleinste Galerietje

Miriam L'Herminez en Christien Meindertsma - Zaterdag 24 september & Zondag 25 september
Locatie:
Lengte:
Prijs:
Doorlopend

Foto werk Christien Meindertsma: Thomas Eyck

 

 

In Galerie Beeldend Gesproken is de solo-expositie textiel van Miriam L’Herminez te bewonderen.

 

Miriam neemt je mee in haar ontdekkingstocht naar de verscheidenheid van culturen, maar ook naar de subtiele nuances. In haar werk waar de interactie tussen mensen centraal staat, is een weerspiegeling te zien van haar ervaring in Afrika als tropenarts.

 

“Door mijn verblijf in Malawi, Zimbabwe en Tanzania kwam ik erachter dat cultuur een ingewikkeld proces is. Ik werd geraakt door de confrontatie. Er is letterlijk een wereld van verschil in leven, en dan met name de emoties van mensen. Ook kunnen lichaamshouding of beleefdheid lastige barrières zijn binnen verschillende culturen.”

 

Miriam belicht een onderwerp van verschillende kanten en laat zich telkens weer verrassen door de verschillen binnen het thema. Het contrast tussen de schoonheid en de scherpe kanten vormt de basis voor de verdere vormgeving. Bij dit avontuur schroomt zij niet te experimenteren met verschillende materialen en vormen.

 

 

In het Kleinste Galerietje is dit jaar tijdens het Ambacht in Beeld Festival werk te zien van de Nederlandse ontwerpster Christien Meindertsma.

 

Waar komt een product vandaan? Steeds weer is dat de centrale vraag in het werk van de ontwerpster, die in 2003 afstudeerde aan de Design Academy in Eindhoven. In haar ontwerpen integreert ze de ontstaans- en productiegeschiedenis van ruwe materialen en producten. Hiermee probeert ze mede de herkomst van dagelijkse producten inzichtelijk te maken. Iets waar de huidige consument, door de tussenkomst van industriële productieprocessen en globalisering, vaak geen weet meer van heeft.

 

Het Kleinste Galerietje zal tijdens het Ambacht in Beeld Festival bewoond worden door de handgemaakte duiven van Meindertsma. De duiven zijn het resultaat van een installatie die ze ontwierp voor Texture, Museum over leie en vlas (Kortrijk, BE). Geïnspireerd door de reis- en spionageduiven, die tijdens de Eerste Wereldoorlog, in beslag genomen door de Duitsers, in het gebouw van de toenmalige Linen Thread Company, opgesloten zaten.

 

De duiven vertellen zowel het historische verhaal van de reisduiven die in het gebouw verbleven als het verhaal van de reis van de vlasvezels. De duiven bestaan voor 100% uit vlas. Zowel het linnen, afkomstig van diverse Belgische vlasweverijen, als de vulling (lijnzaad) verwijzen naar het vlas-productieproces.

 

De installatie met de duiven van Meindertsma zijn tijden het Festival doorlopend te bezichtigen in het Kleinste Galerietje. Het Galerietje bevindt zich achter het kleine metalen deurtje (wat toegang geeft tot een koker, die ooit diende om op het dak te kunnen klimmen) in de centrale passage van De Hallen in de gevel van Galerie Beeldend Gesproken.

 

Werk van Christien Meindertsma werd onder meer tentoongesteld in het MoMA en het Cooper Hewitt Design Museum (New York) en in het Victoria & Albert Museum (Londen). In Nederland hebben onder andere het Zuiderzeemuseum en het Fries Museum werk van Meindertsma in de collectie.

In 2012 was Meindertsma ‘artist in residence’ in het TextielMuseum Tilburg. Met haar veelbesproken boek PIG 050494 won ze drie Dutch Design Awards in 2008 en een Index Award in 2009.

Deel dit item met je vrienden via