Op Paleis Het Loo zijn sinds kort 45 bijzondere Delfts blauwe tuinvazen te zien. De vazen zijn vervaardigd naar voorbeeld van drie nog bestaande originelen, die in de 17e eeuw zijn gemaakt voor de eerste bewoners van Paleis Het Loo, koning-stadhouder Willem III en koningin Mary. Het plaatsen van deze vazen in de paleistuinen is de bekroning van de tuinrenovatie.
Delfts aardewerken vazen waren in de 17e eeuw zeer exclusieve blikvangers in veel baroktuinen; ze werden gevuld met destijds kostbare exotische planten, zoals oranjeboompjes en ananasplanten. Het was koningin Mary die de basis legde voor het Delfts blauw als nationaal icoon. Van de oorspronkelijke vazen op Het Loo zijn helaas alleen scherven overgebleven. Verspreid over Europa zijn er drie originele koninklijke vazen achterhaald, die als voorbeeld dienden voor het vervaardigen van de vazen voor in de paleistuinen: in Schloss Favorite in Baden-Württemberg, in Erddig Hall in Wales en in Frankrijk. In 2010 werd deze laatste vaas aangekocht door Paleis Het Loo.
Met de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TUDelft en vormgeefster Maaike Roozenburg zijn deze originelen met de modernste technieken 3D-gescand en tot prototypes gemaakt. De productie en de handbeschildering van de 45 nieuwe vazen zijn daarna uitgevoerd door Koninklijke Tichelaar Makkum, het enige bedrijf in Nederland dat nog de oorspronkelijke 17e-eeuwse hoogstaande tinglazuurtechniek kan toepassen. Na jarenlang ontwikkelen van glazuren in het eigen laboratorium is dit Friese bedrijf erin geslaagd het Delftse aardewerk na drie eeuwen weer tot leven te wekken.
Filmmaker Wim Dröge volgde een jaar lang de mallenmakers, vormers, plateelschilders en ovenstokers van Koninklijke Tichelaar. Uit de film over dit productieproces wordt een lang fragment getoond. Voormalig conservator van Het Loo (nu van het Gemeentemuseum Den Haag) Suzanne Lambooy geeft een inleidende lezing over de speurtocht naar de originele vazen en de uitdagingen van het 3D-scannen en prototyping. Senior projectmanager van Koninklijke Tichelaar en voormalig hoofd van de restauratieafdeling, Jan Kok, trekt in zijn lezing vervolgens het ambacht door naar het heden. Hij laat zien hoe de eeuwenoude glazuurtechnieken nieuwe toepassingen kunnen vinden in hedendaagse architectuur.
Dit project is mogelijk gemaakt dankzij de BankGiroLoterij