De Nederlandse Hoedenvereniging (NHV) is actief sinds 2004. De vereniging heeft als doel de hoed terug te brengen in het modebeeld, het bevorderen van de professionaliteit van het hoedenvak en de professionalisering van hoedenmakers.
In deze unieke vereniging vinden zo’n 300 leden elkaar vanuit verschillende achtergronden: mensen die op vakmatige en professionele basis bezig zijn met allerlei facetten van de hoed, mensen die hoeden maken als hobby, en belangstellenden van de hoed. De NHV wil voor al deze leden met name als platform fungeren. Enerzijds door aandacht te besteden aan opleidingen en anderzijds door wedstrijden, sociale evenementen, enzovoort te organiseren.
Een voorbeeld van een evenement dat door de NHV georganiseerd wordt, is de jaarlijkse NHV Hoedendag. Bij dit soort evenementen staat de hoed centraal en krijgen leden, en iedereen die belangstelling heeft voor de hoed, de kans om kennis, vaardigheden en ideeën uit te wisselen op het gebied van hoeden en hoeden maken. Door wedstrijden en tentoonstellingen te organiseren wil de NHV de hoed profileren en promoten binnen de mode-industrie. In 2006 is de start gemaakt met een serie jaarlijkse NHV Hoedenwedstrijden.
Hatlines is het glossy magazine van de NHV dat vier keer per jaar verschijnt en alle leden toegestuurd krijgen. In Hatlines lees je alles over activiteiten van de Nederlandse Hoedenvereniging, tips en technieken, interviews, fotoreportages van hoedenevenementen, enzovoort.
Met de deelname aan het festival Ambacht in Beeld wil de NHV het hoedenvakmanschap tonen en een inkijk geven in het maken van de hoed. Het meten van de maat, het gebruik van hoedenmallen, verschillende materialen en afwerkingen—van alle onderdelen laten we wat zien. Ook een op maat gemaakte hoed als eindresultaat. Met de demonstraties en het gesprek over hoedenmaken en hoedendragen hoopt de vereniging dat bezoekers geïnspireerd raken door de hoed als modeaccessoire.