Tijdens het Ambacht in Beeld Festival gaat de documentaire die Wendy van Wilgenburg in samenwerking met Arne Verbrugh maakte over goudbrokaat weven in Fez in première.
Moulay Ismail Ouazzani, één van de laatste goudbrokaat wevers van Fez (en van de wereld), komt naar het festival om zijn kennis te delen. Fragmenten uit de film worden gepresenteerd met een gedetailleerde uitleg van de specifieke techniek (waarbij een tweede persoon voor de patronen zorgt). Hij neemt materialen en voorbeelden van werk mee.
Bijzonder interessant voor textielliefhebbers, professionele en hobby wevers!
Fèz brokaat is een luxe zijden stof, verrijkt met ontwerpen geborduurd met goud en zilver volgens de technieken die specifiek zijn voor de stad Fez in Marokko. Dit weven is een ambacht dat elders in Noord-Afrika is verdwenen. De laatste werkplaats die dit weefwerk nog steeds maakt, bevindt zich in de Medina van Fez.
Er zijn verschillende ambachtslieden betrokken bij het weven van brokaat:
De zouaq, de tekenaar die de vormen en kleuren van het patroon op het papier schetst met behulp van de juiste potloden. De vorm en kleuren worden overeengekomen tussen de meester-vakman en de klant.
De nyar, de ambachtsman die het blad en het weefgetouw maakt, is een onafhankelijke die buiten de productie-eenheid werkt.
De medewar, degene die de bamboestokken met draad omwikkelt, deze stap gaat vooraf aan het weven zelf. Dit proces wordt “winden” of “tellen” genoemd.
De jebbad, de ambachtsman die met zijn handen de haardraden in bundels trekt, steeds in andere patronen, omdat het al deze variaties zijn die de gewenste tekening vormen.
De maalem die de meestervakman is, degene die alle productiefasen begeleidt en die met elke tussenpersoon in het weefproces zijn missie deelt en hun werk controleert. Zijn functie is zowel binnen als buiten de werkplaats het belangrijkst. Hij is degene die lemtawa windt met de zijden draden, die de vorm en kleur van de patronen kiest in overleg met de klant en de ontwerper, die de prijs vaststelt, de garens koopt en ze voorbereidt. Over het algemeen is hij degene die zorgt voor alle taken die deel uitmaken van het weefproces. In het bijzonder bepaalt hij het aantal tekeningen en draden die het patroon zullen vormen om het vereiste product te verkrijgen.
De film is gemaakt in samenwerking met het Centraal Museum Utrecht, en is ook onderdeel van de MODA tentoonstelling, die vanaf oktober te zien is.